יצירתיות או ידע ההמונים - מה עדיף?

מעוניין לעבוד באבטחה ?

השאר כאן את פרטיך ואנו נחזור אליך בהקדם עם פרטים בנושא עבודה באבטחה

יצירתיות או ידע ההמונים - מה עדיף?


נוסף לפני 8 שנים | 0 תגובות
יצירתיות או ידע ההמונים - מה עדיף?

יצירתיות או ידע ההמונים - מה עדיף?

שאלה שהולכת ומתחזקת בשנים האחרונות ובה יותר ויותר צעירים שואלים את עצמם איך זה שאנו הולכים ללמוד לתואר ראשון ומשלימים ידע בתחומים רבים אך אין לנו את הייחודיות שטבועה בנו? האם מדובר פה הפס ייצור של צעירים אל שוק העבודה ללא יכולת התפתחות משמעותית ועם בוגרים חדשים וטריים בכל שנה שיכולים להחליף אותנו עם ידע עדכני במעט ומרץ רב וכמובן עם הסכמה לעבודה בסכומי כסף נמוכים יותר.

מסלול הלימודים כיום דומה כמעט בכל העולם. מגיל ילדות מאכילים אותנו בידע רב על נושאים שחלקם חשובים ואחרים שכלל אינם בעלי ערך. הלימודים נמשכים עד שעות הצהריים בהם מכשירים אותנו להכיל עוד ועוד פרטים שאיננו מעוניינים בהם וכמובן הצורך לעמוד ברף ציונים במבחנים עושה את שלו וגורם לכולנו לעבוד קשה גם במקרים בהם אין לנו רצון בכך.

האוניברסיטה מכשירה אלפי סטודנטים בישראל בכל שנה ובעולם עוד מליונים לומדים את אותם מקצועות ובמסלולים דומים. גם התחומים המורכבים ביותר מכשירים את הבוגרים לידע מאוד מוגדר שניתן לרכישה בכל מקום אחר בעולם וכמובן מאפשר החלפה של עובד ברגע שהמעסיק חושק בכך ובמיוחד כאשר מדובר באלטרנטיבה פשוטה יותר וזולה יותר - כלומר עובדים צעירים יותר.

ידע זה לא רק שכבר אינו מספיק אלא שאט אט הידע אותו רכשנו הולך ומוחלף בידי מכונות וכך מוצאים עצמם מהדסים רבים עובדים קשה בלחיצה על מספר כפתורים ובתפקידי סבלות שאמנם לא מחייבים בכישורים אך מחויבים מתוקף עבודתם בתואר מתאים, מסיבה זו כלל לא רלוונטי רמת הידע או המקצועיות של העובד וניתן להחליפו באחר בכל עת. עובדה זו גם מגבילה את היכולת ההתפתחותית של העובד עם הזמן כך שהידע איתו הגיע לעבודה נשאר זהה לזו שיצא ממנה.

כאשר רבים כך כך מחזיקים בסט כישורים זהה ועם תחומי ידע וניסיון דומים הרי שהמצב בשוק הופך לבלתי נסבל בעליל ורבים חוששים שיאבדו את עבודתם לצעירים או חמור מכך למחשבים. חוסר יציבות זו מערערת את כל מה שהכרנו עד היום וגם בעלי תואר שאמנם עבודה מחכה להם בצידו האחר של הלימודים אבל המשכורת תשאר דלה וחמוצה גם לאחר שנות וותק רבות. למעט תחומים מאוד ברורים שאינם מתאימים למרבית האוכלוסיה רמת המשכורות יורדת או נשארת זהה לזו שנהוג היה לפני שנים רבות.

יצירתיות כתחליף לידע נרכש

אין זה סוד שמי שמצליח כיום בכל ענפי העשייה בין בעסקים ובין בעשייה ציבורית הם אילו שמחזיקים ביכולות היצירתיות ואילו שאוהבים את תחום עבודתם. כדי להתחבר לעבודה עליך להפוך אותו לשלך וכאשר מרבית המשרות לא מצריכות מחשבה או יצירתיות הרי שהבעיה רק הופכת לחמורה עוד יותר. היצירתיות היא הסוד לעבודה בטוחה במאה העשרים ואחת ובכל חברה יש כמה אנשים יצירתיים שמובילים את כל החברה קדימה עם ראש פתוח לרעיונות ופתרונות שאחרים לא חשבו עליהם קודם.

הסוד הגדול עוד יותר הוא שלמרבית אותם אנשים יצירתיים אין בכלל תואר אקדמי ולחלקים מהם אין תעודת בגרות. את הטיפוס בסולם הדרגות ואת הקרדיט על עבודתם הם עשו בשני ידיהם ללא עזרה של תואר אקדמי או בהתבססות על כללים שנוחים ונעימים בעולם נטול משתנים כאקדמיה אלא ביצעו את המוטל עליהם בשימוש עם השכל הישר והגיון בריא. מדובר באנשים שמבינים בני אדם ולא רק סט כללים צר מלהכיל את האחר וזו בדיוק הרעיון אותו רבים מציגים כיום מסביב לעולם.

פיתוח יצירתיות וחיבור עם הידע הטבעי שאגור בתוך כל אחד מאיתנו היא זאת שנותנת לנו את הדרייב ואת היכולת להרביץ הופעה ולצליח בתחום בו אנו מתעניינים. אף תואר בעולם ואף ילד שאינו אוהב את תחום לימודיו לא יצליח בכך ובמידה ובכל זאת יתעקש לעבוד בתחומים אילו ימצא עצמו מדוכא ועצוב. עדיף היה להשקיע בילדים בפיתוח סט כלים הכולל הכשרה בהתנהלות פיננסית וקריאה של ספרים המתעדים התנהגות בני אדם ושילובים שונים של ידע שנצבר מאשר כל המידע שנצבר בחוסר רצון במהלך הלימודים.

איך מחנכים ליצירתיות?

יצירתיות היא ברירת מחדל של בני האנוש וזוהי אולי אחד מההבדלים הניכרים ביננו לבין החיות. היכולת שלנו להסתגל למצבים שונים ולמציאת פתרונות יצירתיים לכל בעיה טבועה בנו ולכן אין לנו תפקיד אמיתי בהתפתחות של ילדים ובני נוער. כדי שנער צעיר ישכיל לעשות שימוש ביצירתיות שיש בו אין לנו חובה להשקיע בחוגים מיוחדים או בשיעורים על הנושא אלא פשוט להבין מה הם תחומי העניין של הנער ולדחוף אותו לשם בכל הכח, נתינת פידבק חיובי והשקעה בו תהיה הבחירה הנבונה ביותר עבור כל הורה.

את המושג "חנוך לנער על פי דרכו" ניתן לממש אך לצורך כך יש צורך בפתיחות מחשבתית מצד ההורים שמבינים שזה בדיוק מה שהילד צריך גם אם התחום בו בחר אינו בעל פוטנציאל הכנסה עתידי מאחר וגם אם יעבוד בתחום אחר את היצירתיות שבו ידע להנגיש במידה ויאפשרו לו זאת ולא ידחקו אותו לפינה בכל הזדמנות אל עבר פי פחת של לימודים הכוללים מידע רב שאינו הופך לכלי מעשי בעל קיבולת.

תנו לילד שלכם עתיד טוב יותר ותאמינו בו. זה לא אומר שהוא פתור מהליכה לבית הספר או ללימודים אקדמים אבל זה בהחלט אומר שמוסדות פורמליים אינם חזות הכל וכדאי לראות אותם ככלי אחד מיני רבים לחינוך הילד.



מעוניין לעבוד באבטחה ?

השאר כאן את פרטיך ואנו נחזור אליך בהקדם עם פרטים בנושא עבודה באבטחה

לא נוספו תגובות עדיין אהיה הראשון להגיב..